Rodzaje płynów chłodniczych

Płyny chłodniczy jest jedną z eksploatacyjnych cieczy w samochodzie. Miejsce jego uzupełniania pokazuje się na egzaminach na prawo jazdy. Warto o nim wiedzieć jednak dowiedzieć się czegoś więcej.

Rodzaje płynów chłodniczych

Płyny chłodnicze można podzielić ze względu na skład na trzy rodzaje.

– IAT (Inorganic Additive Technology) – są to płyny wykonane w technologi zawierającej dodatki nieorganiczne. W większości przypadków używany jest w starszych modelach aut. Głównymi dodatkami są krzemiany i azotyny zapobiegające korodowaniu układu. Zazwyczaj używa się ich w przypadku silników z żeliwnym blokiem i aluminiową głowią. Średni okres ich używalności wynosi około dwóch lat lub 200 tys. kilometrów.

– OAT (Organic Acid Technology) – Ta technologia wyróżnia się zastosowaniem dodatków organicznych. Zazwyczaj są to kwasy organiczne na przykład kwas etyloheksanowy. Auto może jeździć używając ten rodzaj chłodziwa nawet pięć lat.

-HOAT (Hybryd Organic Acid Technology)- Jest to połączenie poprzednich technologii. Dodatkami są zarówno krzemiany jak i kwasy organiczne. W większości współczesnych stosuje się właśnie ten rodzaj płynów chłodniczych. Zazwyczaj płyny w tej klasie mogą być niewymieniane w czasie pięć lat.

Kolejnym podziałem jest stworzony na potrzeby koncernu WW jest klasyfikacja G ze względu na zawartość krzemianów.

-G11- zawartość krzemianów 500-680 mg/

-lG12/G12+ -nie zawiera krzemianów.

-G12++/G13-zawartość krzemianów 400-500 mg/l

Jaki rodzaj najlepiej wybrać?

Płyn chłodniczy powinien być odpowiednio dobrany do posiadanego samochodu. Auta starsze Wyprodukowane w latach 90 często używały płynów klasy IAT z kategorią G11. Nowsze modele samochodów seryjnie miały wlewane płyny kategorii OAT w niemieckim koncernie IG12/G12. W przypadku samochodów wyprodukowanych po mniej więcej 2008 roku stosowało się płynów HOAT, G12++/G13. Dodatkową możliwością jest zakup koncentratu, tutaj należy jednak zwrócić uwage na spoób jego przygotowania. Koncentrat trzeba rozcieńczać w odpowiedniej ilości wody. Niektórzy producenci pozwalają na mieszanie koncentratów z wodą kranową, jednak pewniejsza jest destylowana.

Za co odpowiedzialny jest płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy odpowiedzialny jest za odbiór ciepła z pracującego silnika i przekazanie go do chłodnicy auta. Dodatkowo dobry roztwór zabezpiecza układ chłodzenia w skład którego wchodzi pompa wody, chłodnica przed skorodowaniem. Ta ciecz nie zostawia kamienia w układzie, który mógłby zatykać kanały w głowicy oraz chłodnicy pojazdu. Dzięki odpowiednim pierwiastką ma on wysoką temperaturę wrzenia, dzięki czemu jest o wile wydatniejszy od wody. Płyny chłodnicze są też odporne na temperatury ujemne dochodzące do -35 stopni Celsjusza. Stosowanie odpowiedniego płynu zapewnia silnikowi optymalną temperaturę pracy, nie narażając go na przegrzanie.

Czym grozi brak płynu chłodniczego?

Brak chłodziwa w silniku szybko spowoduje przegranie silnika pojazdu. Przez rozszerzalność cieplną metali morze dojść do efektu spuchnięcia tłoków i całkowitego zatarcia silnika spalinowego. Mniejszym skutkami zagotowania się motoru może być uszkodzenie uszczelki pod głowicą, która nadmiernie spuchnie od nadmiaru ciepła. Jedną z gorszych możliwości jest pęknięcie głowicy jednostki napędowej samochodu. W każdym z tych przypadków koszty naprawy są stosunkowo duże. Jeżeli zabraknie nam płynu chłodniczego, powinno postępować się w następującej kolejności. Kupić płyn na przykład na stacji benzynowej. Można wykorzystać też wodę destylowana. Dopiero na samym końcu używać zwyczajnej wody.  W przypadku użycia wody układ chłodzenia należy przepłukać a dopiero potem zalać odpowiedni płyn.

 

About the author

Dodaj komentarz