samodzielnosc lokalu

Zaświadczenie o samodzielności lokalu – kto je wydaje?

Wydzielenie lokalu z reszty budynku może być potrzebne deweloperom lub sprzedającym mieszkanie. Wymaga to uzyskania zaświadczenia o samodzielności lokalu. Tylko z takim dokumentem będzie można założyć księgę wieczystą.

Dlaczego potrzebujemy zaświadczenia o samodzielności lokalu?

Uzyskanie dokumentu o samodzielności lokalu to potwierdzenie, że jest on odrębną nieruchomością. Będzie to niezbędne, gdy zamierza się uzyskać dla niego odrębne prawo własności. Jest ono potrzebne, choćby w przypadku decydowania się na sprzedaż mieszkania. Jednak takie dokumenty uzyskają także firmy zajmujące się realizowaniem obiektów mieszkaniowych. Wówczas zaświadczenie o samodzielności lokalu zapewniane jest kupującemu, aby mógł uzyskać możliwość stworzenia księgi wieczystej.

Do przygotowania dokumentu o samodzielności lokalu konieczne jest wniesienie wniosku do odpowiedniego urzędu. Konieczne jest dołączenie do takiego wniosku także niezbędnej dokumentacji. Obejmuje to między innymi operaty inwentaryzacyjne i rzuty poszczególnych kondygnacji budynku. Gdy nie ma się takich dokumentów, konieczne jest ich zamówienie w firmach mających specjalistów z konkretnymi uprawnieniami.

Jak wybrać firmy od inwentaryzacji?

Trzeba brać pod uwagę, że proste techniczne dokumenty obiektów jest w stanie przygotować większość firm, które działają na rynku. Warto brać to pod uwagę, gdy szuka się takiej oferty, która będzie w stanie spełnić nasze oczekiwania. Najlepszy pomysł to poszukanie takiej firmy, która uzyska dokumentację w krótkim czasie. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku planowania sprzedaży lokalu.

Z dokumentami oraz wnioskiem trzeba udać się do odpowiedniego urzędu lub załatwić sprawę zdalnie (jeśli się da). Warto brać pod uwagę fakt, że pozwoli to zaoszczędzić czas. Sprawy załatwiane w formie zdalnej często pozwalają na szybsze uzyskanie niezbędnego zaświadczenia. Jednak nie wszystkie lokalne urzędy zapewniają taką opcję.

About the author

Dodaj komentarz